PETJA DIMITROVA: O UMJETNIČKOM OBRAZOVANJU U NEOLIBERALIZMU

Large_free-education-e1370372742109-618x824

javno predavanje u sklopu Političke škole za umjetnike i sve zainteresirane

petak, 5.5.2017. u 19.00
BAZA, B.Adžije 11

U uvjetima neoliberalnih politika umjetničke akademije i umjetničke institucije postaju sve više korporativne pa promoviraju "nove proizvode" za "najniže cijene". Pritisnute privatizacijom, ekonomizmom, selekcijom, elitizmom i klasno-rasnom isključivošću, a onda i "internacionalizacijom" koja zapravo podrazumijeva isključivo uključivanje u obrazovni proces vlasnika EU-putovnica, odnosno onih koji su "unutar" granica EU-migracijskog režima, umjetničke škole i akademije u stanju su koje moramo nepretano reflektirati. Što umjetnost i "postajanje umjetnikom" znači u kontekstu gore spomenutih standardizacija, postdiplomskog obrazovanja, prekarnih uvjeta rada itd.? Kakve kurikulume u umjetničkim akademijama i školama trebamo, a da bismo organizirali nove modele učenja i jačanja društvenih veza, zajedničkih dobara, kolektiviteta i solidarnosti?
Studentski i šire-društveni pokreti nastali iz otpora prema neoliberalnim uvjetima života stvorili su mnoge samo-organizirane umjetničke škole, radionice i različite forme radikalne pedagogije kao alternativu postojećim institucijama. "We are here Academy" u Amsterdamu, "Universität der Ignorant_innen" u Linzu, "Free Cooper Union" u New Yorku samo su neki od primjera.
No, ostaje pitanje kako se nositi s takvim stanjem u kojem su se našle postojeće akademije. "Nitko ne može proturječiti činjenici da sveučilište predstavlja svojevrsno utočište, ali jednako tako nitko ne može prihvatiti da je riječ o prostoru prosvjećenja".
Preko primjera borbi za svima dostupno obrazovanje u Beču i drugdje, zajedno ćemo promišljati drugačije umjetničko obrazovanje koje može dati relevantan i progresivan doprinos u stvaranju kritičkog i demokratskog društva.


Petja Dimitrova, umjetnica, rođena je u Sofiji (Bugarska), a od 1994. živi u Beču. Njezina se umjetnička praksa smješta u međuprostoru umjetnosti te političkog i participativnog rada u kulturi. Predaje na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. Od 2011-2014. bila je umjetnička ravnateljica festivala WIENWOCHE (zajedno s Canom Gülcü i Radostinom Patulovom), a od 2005-2014. članica upravnog odbora organizacije IG Bildende Kunst. Članica je mreže Network for Critical Border and Migration Regime Research i inicijative 1. mart – Međunarodni dan migrantskog štrajka. Suurednica je zbornika Sketches of migration: postcolonial enmeshments, antiracist construction work (suurednici: Bobadilla, Güres, Achola i Del Sordo) i Regime. How Dominance is Organised and Expression Formalised (suurednici: Egermann, Holert, Kastner i Schaffer). Njezin rad predstavljen je na brojnim izložbama i u časopisima za suvremenu umjetnost.


Program Političke škole za umjetnike financijski podupire Rosa Luxemburg Stiftung Southeast Europe.