UMJETNOST (U) SUSJEDSTVU: TREŠNJEVAČKI RADOVI BOŽENE KONČIĆ BADURINA, MARKA TADIĆA I ANE KUZMANIĆ

Large_unnamed__9_

 

Salon Galić, Marmontova 3, Split

25. 1. - 12. 2. 2024.

 

organizator: HULU Split

kustosica: Ana Kutleša / BLOK

 

otvorenje: četvrtak, 25. 1. 2024. u 19 h

 

Od poda do stropa Salon Galić ispunila je neobična struktura, maketa nečega nalik neboderu koji bi se pri jačem potresu sasvim sigurno prevrnuo. Pažljivijim očima ubrzo će postati jasno da je riječ o stambenim prostorima naslaganima jedan na drugi po nekoj drugoj, ne-građevinskoj logici. Riječ je o logici života, snalaženja u jednom kvartu, preciznije traženja krova nad glavom trešnjevačke radnice i sindikalistkinje Jadranke Klekar. U radu "Jadrankin prvi život" Božena Končić Badurina rekonstruira životnu priču ove žene od kasnih 50-ih do početka 2000-ih u nekoliko fragmentiranih nizova. Na trenutke se čini da bi mogli pripadati i nekoj drugoj Jadranki, nekoj drugoj radnici, u bilo kojem kvartu Zagreba ili Splita. (...)

Dok se ekonomske i društvene transformacije u Jadrankinom prvom životu razmatraju kroz prizmu osobne životne priče, u radu Marka Tadića "Prolazna forma" stalna mijena Trešnjevke shvaćena je u svojoj fizičkoj pojavnosti. (...) Kao prvi rad nastao u sklopu Žive baštine, animacija i serija objekata "Prolazna forma" temelji se na crtežima trešnjevačkog kroničara Matije Pokrivke te fotografijama poplave koja je zadesila Zagreb 1964. godine. (...) U svojim intervencijama koje prizivaju između ostalog i nasljeđe Andrije Mutnjakovića, utopijske arhitekture, Zagrebačke škole animiranog filma i njezinog Baltazara, Tadić umjesto jasne narativne linije predlaže labave asocijacije i automatizirani crtež koji slijedi vlastitu logiku. Poplavljeni grad pretvara se u gradilište: umjesto grada pod vodom u grad na vodi. (...)

Ako je Tadića Trešnjevka inspirirala kao izgrađeni krajolik koji se stalno mijenja, a Končić Badurinu jedna životna priča kao prizma za promatranje širih društvenih transformacija, Ana Kuzmanić pronalazi sasvim drugačiji rakurs, ali i dalje s fokusom na promjenu kao konstantu. Za "Divlji rast" istraživala je zapuštena trešnjevačka zemljišta, parcele u pauzi između rušenja i izgradnje, na kojima je pronašla preko sto različitih vrsta samoniklog bilja. (...) U priči u kojoj je teško odrediti što je čemu pozadina, perspektiva se distorzira s one ljudske na biljnu i šire-vremensku. Ciklusi više nisu jedan život, jedan događaj, jedno stoljeće, već dugo trajanje biljnoga svijeta kojemu možda i nije moguće odrediti početak i kraj. Živjeće ovaj korov. Tako zaključuje književnik Luka Bekavac svoj Divlji rast, netipičnu kratku priču inspiriranu radom Ane Kuzmanić, a istoimena knjiga koja spaja to dvoje autora, prvo izdanje novopokrenute Biblioteke Muzeja susjedstva Trešnjevka, također je izložena.

Od istraživanja, preko direktnog rada s lokalnom zajednicom, referiranja na različite društvene sfere, do izložbi i publikacija, troje umjetnica-ka s kojima smo započeli program Živa baština na specifične su načine oživjeli nasljeđe Trešnjevke. U susjedstvu, sa susjedstvom, za susjedstvo, njihovi radovi živi su dokaz da baština nije osuđena samo na hvatanje komercijalnih trendova u korist rasta kapitala i/ili plesanje u ritmu nacionalnog ponosa.

Ana Kutleša 

 

 

radno vrijeme Salona Galić:

ponedjeljak - petak: 10:00 - 13:00 i 16:00 - 20:00

subota: 10:00 - 13:00

 

vizual: "Divlji rast", Ana Kuzmanić

 

GODIŠNJI PROGRAM BLOKA 2024. PODRŽAVA ZAKLADA "KULTURA NOVA".

program