FRAKCIJA br. 68/69: UMJETNOST I NOVAC
izdavači: Centar za dramsku umjetnost & Akademija dramske umjetnosti
(objavljeno u suizdavaštvu s [BLOK]-om u okviru programa Mikropolitike)
urednice broja: Vesna Vuković i Una Bauer
dizajn: Ruta
godina izdanja: 2013.
jezik: hrvatski/engleski
U društvu Hansova kruga ljudi iz svijeta financija, poput Rothschildovih, kaže Jagoda, govori se samo o u umjetnosti, dok umjetnici međusobno govore ponajviše o novcu.
(“Moje kuće, moji snovi”, intervju s kostimografkinjom i scenografkinjom Jagodom Buić, Globus, 2011.)
Barem od zadnje ekonomske krize, i tzv. mjera štednje kojima se nemilice udarilo na javne financije, tema novca snažnije je prisutna u umjetničkoj sferi. Čini se kao da se polje umjetničke proizvodnje konačno senzibiliziralo za društvene uvjete koje iziskuje i reproducira svojim radom, međutim ostaje u najmanju ruku dvojbeno radi li se pritom zaista o sistemskoj kritičkoj refleksiji. Stoga je nužno izbliže pogledati umjetničke radove koji reflektiraju ovu do jučer vulgarnu temu i diskurse koji ih okružuju i guraju u cirkulaciju. Postavljamo si jednostavno pitanje: kako nam umjetnost može pomoći da shvatimo društvenu funkciju novca? Nudi li nam ona poseban pristup, ukazujući na potencijalni nedostatak u ekonomskim i sociološkim analizama, ili se radi o pukoj estetizaciji analitičkih uvida, takoreći, vizualnim ornamentima?
Nakon broja 60/61 pod nazivom “Umjetnički rad u doba štednje” koji je artikulirao početne korake materijalističke analize, ovaj tematski broj može se gledati kao svojevrsni nastavak. Nastaviti za nas znači kroz close reading odabranih umjetničkih radova/praksi/pozicija pokušati iščitati kako se ovaj sloj kapitalističke stvarnosti, novac, reflektira u umjetničkim procesima i narativima. Kako se umjetnost hvata ukoštac s (ne)mogućnošću reprezentacije novca, budući da je novac odnos, i da li je budući nematerijalan ujedno i nereprezentabilan? Što reprodukcija kapitala znači u području umjetnosti, posebno na podlozi iskustva postobjektne umjetnosti koje nas poučava da nije dovoljno fiksirati objekt ili ga pokušavati promijeniti, ako se pritom istovremeno reproducira čitava operativna struktura koja uporno producira upravo takve objekte u njihovoj realnosti. Kakav je odnos umjetnosti i rada, posebno s obzirom na transformacije uvjeta kakve stvara financijski kapitalizam?
Tekstovi:
“Administracija estetike” ili podzemni tokovi ugovaranja umetničkog posla između ljubavi i novca, novca i ljubavi / Jelena Vesić
Jelena Vesić obrađuje administraciju estetike, ugovaranje umjetničkog rada, te – na podlozi uspostave autonomije umjetničkog polja zajedno s uvođenjem najamnog rada – donosi diskurzivnu analizu modusa komunikacije i afektivnih taktika pri ugovaranju, pokazujući kako one proizlaze iz složenog odnosa umjetnosti i novca, odnosno umjetnosti i rada, u kapitalizmu.
Insceniranje kapitala / Andrew Haydon
Andrew Haydon donosi pregled odjeka financijske krize u suvremenom britanskom teatru, u rasponu od 2009. do danas, te problematizira inscenacije kapitala, odnosno ograničene dosege tih predstava budući da, bez obzira na temu, reproduciraju kapitalističke načine proizvodnje.
Pregled brodvejske ekonomije i komercijalnog modela produkcije / Annie Dorsen
Annie Dorsen pripovijeda o vlastitom iskustvu režiranja u komercijalnom kontekstu, na brodvejskoj sceni, demontira iluziju da je komercijalno kazalište poslovno uspješan model te trasira u kolikoj je mjeri ovisno o javnim financijama, ali i o tzv. nezavisnoj produkciji.
Od intervencije do infrastrukture / ArtLeaks (Corina Apostol & Dmitry Vilensky (Chto Delat?))
Razgovor osnivača platforme Artleaks bavi se organizacijom umjetničkih radnika u borbi protiv eksploatacije, zajedno s ograničenjima koje takvo udruživanje nužno nosi sa sobom, od teškoće sindikalnog organiziranja tzv. kreativnih radnika do nedostatka političke snage koja bi zagovarala transformaciju društvenih odnosa.
Kritike i osvrti:
Od estetizacije krize do političke estetike krize / Gal Kirn
Između nemogućeg i nemogućeg / Dragana Alfirević
Berza kao prostor imaginacije / Marko Miletić
Umjetnost i klasno pitanje / Goran Pavlić
Obećanje nesvrstanosti / Nina Gojić
Minimum, i istovremeno maksimum / Zrinka Užbinec
Između tekstova, kao samostalan prilog, nalazi se rad Marka Ercegovića, fotografije iz serije L.P.
Frakcija se može kupiti u sljedećim knjižarama u Zagrebu: Vuković & Runjić, (Teslina 16), Što čitaš (Gundulićeva 11), Knjižara Ljevak (Trg bana Jelačića 17), Superknjižara (Roosveltov trg 4) ili preko maila renata@cdu.hr (Renata Šparada).